خبر علمی – تاثیر محصولات سویا در کاهش اختلال حافظه

کاهش اختلال حافظه با مصرف محصولات سویا

محققان دانشگاه کیوشو (Kyushu) در ژاپن دریافتند پروتئین مشتق شده از سویا که پس از مصرف به مغز می رسد، می تواند باعث کاهش زوال حافظه در موش هایی که دچار اختلال شناختی (آلزایمر) هستند شود.

با تجزیه پروتئین های موجود در سویا، پژوهشگران به مولکولی موسوم به دی پپتید پی بردند که بر حافظه تاثیرگذار است زیرا این دی پپتید حاوی دو پروتئین تشکیل دهنده بلوک ‌هایی به نام اسیدهای آمینه است.

توشیرو ماتسویی (Toshiro Matsui)، استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه کیوشو و سرپرست تیم تحقیق می گوید: پپتیدهایی که در طول مدت هضم تجزیه می شوند، با مشکل عبور از سد خون در رسیدن به مغز مواجه هستند. مطالعاتی که ما بر روی موش ها انجام دادیم نشان می دهد که این پپتید ها می توانند در حافظه موش ها تأثیر خوبی بگذارند.

محققان در این مطالعه، تأثیرات دی پپتید موسوم به Tyr-Pro را بررسی کردند، این دی پپتید از اسیدهای آمینه تیروزین و پرولین تشکیل شده است. چندین روز پیش از تزریق ماده شیمیایی عامل ایجاد بیماری آلزایمر در موش‌ ها، این دی ‌پپتید به آنها خورانده شد. محققان با بررسی حافظه کوتاه مدت موش ها دریافتند موش هایی که با دی پپتید تغذیه شده بودند در مقایسه با سایر موش های بیمار، وضعیت بهتری بعد از گذشت دو هفته داشتند.

ماتسویی اظهار داشت: ما هنوز نیاز به مطالعات بیشتری داریم تا ببینیم که آیا فواید مشتق سویا موسوم به Tyr-Pro بر انسان ها تاثیر مثبت دارد، تا بتوانیم از آن به عنوان راهی برای پیشگیری از زوال حافظه یا حتی بهبود حافظه استفاده کنیم.

 

🌍 منبع خبر

نوشته شده توسط کارگروه تولید محتوا در تاریخ ۹۹/۰۴/۰۳ ساعت ۱۱:۲۳ | تعداد دیدگاه‌ها: ۰ دیدگاه | دسته‌بندی: داروینو پلاس | برچسب‌ها: تاثیر-محصولات_سوی_در_کاهش_اختلال_حافظه