روز ملی پژوهش، روز توجه مضاعف به نقش پژوهش های متعهدانه در پیشرفت و توسعه بشر
۲۵ آذر از سوي شوراي فرهنگ عمومي كشور به نام روز ملی پژوهش نامگذاري شده است. وزارت علوم، تحقيقات و فناوري نيز از سال۱۳۷۹ چهارمين هفته آذرماه را به نام هفته پژوهش نامگذاري كرد
علت نام گذاری روز پژوهش این است که در این روز مردم با اهمیت پژوهش، نقش جایگاه و تاٴثیر آن در اداره سازمان ها، اداره کشور و جامعه و بهبود وضع زندگی و معیشتی شهروندان آشنایی بیش تری پیدا کنند و از زاویه ای دیگر در جریان عملکرد موسسات، سازمان ها و مجموعه هایی که ماهیت وظایف شان پژوهشی است قرار گیرند. اين روز هم چنين فرصتي است تا مردم و دوست داران علم و پژوهش با يك ديگر به تعامل بپردازند و مردم بيش تر در جريان فعاليتهاي پژوهشي انجام شده در بخشهاي مختلف كشور قرار گيرند.
پژوهش
پژوهش عبارتست از فعالیت سازمان یافته برای حل مسئله. پژوهش یک روند پی گیر، هوشیارانه و سامان مند برای کشف، تعبیر و بازنگری پدیدهها، رخدادها، رفتارها و فرضیهها است و نیز می شود آن را مجموعه کوشش هایی منظم و برنامه ریزی شده با هدف گسترش دانش موجود، دستیابی به دانش یا فنون نوین، حل مشکلات و نیز نوآوری نامید.
پژوهش همچنین برای استفاده از پدیده های موجود برای دست یافتن به راهکارهای عملی و فناوری ها به کار می رود. در این روند، ارتباطی پیوسته و ناگسستنی میان پژوهش و فن آوری وجود دارد که؛ نقشی تعیین کننده و سرنوشت ساز در به سرانجام رسیدن یک پژوهش دارد. پژوهش یکی از اساسی ترین نیازها برای نیل به پیشرفت و توسعه همه جانبه یک کشور است و قدرت و استقلال هر کشوری بر پژوهش و تولید علم استوار است.
پژوهش ابعاد مختلفی دارد و دامنه وسیعی را شامل می شود، پژوهش انتها ندارد. یکی از جنبه های اصلی استقلال کشور پژوهشگران و پژوهشگری است. پژوهشگران همواره به دنبال کشف و اختراع و رسیدن به واقعیت هایی هستند که به استقلال کشور کمک می کند و کشور و جامعه را از بیگانگان بی نیاز می کنند. پژوهش تولید علم می کند و می تواند در تمام زمینه ها مانند خودرو، کشاورزی، پتروشیمی، داروسازی، پزشکی، ماشین آلات، خدمات و صنایع مختلف، پیشرفت و توسعه پایدار در کشور خلق کنند. بدون پژوهشگر علم و دانش در مسیر توقف و رکود پیش خواهد رفت و نشاط و سربلندی در کشور از بین خواهد رفت.
منطق پژوهش
پژوهش، فرایندی منطقی و معقول است که هدف آن کشف روابط بین پدیدارها است. به دلیل نظم و ترتیب حاکم بر پدیدارها و رویدادها، امکان تنظیم قوانین، اصول و نظریه ها در رشته های گوناگون فراهم شده است و این قوانین و اصول و نظریه ها، به نوبه خود گویای نظم و همسانی موجود در پدیده هاست.
وبسایت سازمان پژوهش های علمی و صنعتی
پژوهشگر کیست؟
پژوهشگر، روح پویا و جوینده ای است که پوسته های جهل را شکافته، به قنات جاری علم دست می یابد و تا چشمه ی جوشان آن را بر کویر تشنه ی خویش جاری نسازد، آرام نمی گیرد. و با فداکاری، سرمایه ی عمر خویش را صرف دانایی خویش و بشریت کرده و او را در کوره راه های زندگی راهنما شده اند و به منزل گاه سعادت رسانده اند.
پژوهش، به معنای بررسی، تحقیق و تجربهای جامع با هدف کشف واقعیتهای نو و تفسیر درست این واقعیتها، تجدید نظر در نتیجهگیریها، نظریهها و قوانین پذیرفته شده در پرتو واقعیتهای کشف شده و به کارگیری عملی نتیجهگیریها، نظریهها و قوانین جدید است. در معنایی دیگر، پژوهش فرایند رسیدن به راه حلهای قابل اطمینان از طریق گردآوری، تحلیل و تفسیر دادهها به گونهای برنامهریزی شده و نظاممند است.
اهمیت پژوهش چیست؟
پژوهش یکی از اساسیترین نیازها برای نیل به پیشرفت و توسعه همه جانبه یک کشور است و قدرت و استقلال هر کشوری بر پژوهش و تولید علم استوار است. بنابراین نوع و سطح فعالیتهای پژوهشی یکی از شاخصهای اصلی توسعه و پیشرفت محسوب میشود. موفقیت در تمام فعالیتهای مربوط به توسعه از جمله صنایع، کشاورزی و خدمات به نحوی به گسترش فعالیتهای پژوهشی بستگی دارد.
پژوهش یکی از محورهای مهمی است که ضامن پیشرفت و توسعه پایدار در هر کشور به شمار میآید. اگر پژوهشی صورت نگیرد، دانش بشری افزایش نخواهد یافت و دچار سکون و رکود خواهد شد. بدون انجام پژوهش، امور آموزشی نیز از پویایی و نشاط لازم برخوردار نخواهد بود. از این جهت یکی از عوامل اساسی پیشرفت در کشورهای توسعه یافته، توجه خاص به امر پژوهش است. اصولاً پیشرفت و توسعه، ارتباط مستقیمی با تحقیقات علمی دارد و رشد و توسعه کشورهای پیشرفته در نتیجه سرمایهگذاری در بخش پژوهش است. حجم وسیع پژوهشهای علمی در کشورهای توسعه یافته صنعتی گویای این واقعیت است.
عامل ارتقای بخش پژوهش مدیریت علمی است
از مهم ترین عوامل ضعف قوای پژوهشی در کشورهای توسعه نیافته، ضعف در مدیریت سازمان ها و نهادهای دولتی و مدیریت مراکز علمی و تحقیقاتی و نیز ناتوانی در جذب افراد متخصص که در خارج از کشور کسب علم داشته و پرورش یافته اند است. نبود مدیریت قوی و توان مند در نهادهایی که عهده دار پژوهش هستند، مهم ترین مانع پیشرفت و توسعه در کشورهای جهان سوم از نظر علمی و تحقیقاتی به شمار می آید.
با دست یابی به مدیریت علمی که بر نظامی منطقی و اصولی استوار است، مشکلات را می توان کاهش داد. مدیریت علمی بدان معنا نیست که ما بهترین دانشمندان را به سطح مدیریت در بخش های اساسی منتقل کنیم. برای مدیریت علمی در یک مرکز پژوهشی، نیازمند فرد یا افرادی هستیم که افزون بر داشتن بینش قوی از وضعیت کشور، درک درستی از پژوهش و تحقیقات در حال اجرا در جهان کنونی داشته باشند.
برای یادگیری و آموزش تکنیک های مورد نیاز برای پژوهش بیولوژیست ها
از طریق لینک دوره های آموزشی تخصصی آزمایشگاه می توانید اقدام نمایید.
اهداف برگزاری هفته پژوهش و فناوری
- شناسایی توانمندی های پژوهش و فناوری مراکز تحقیقاتی
- شناسایی و معرفی پژوهشگران برتر
- امکان تجاری سازی یافته های پژوهش و فناوری (فن بازار)
- فراهم کردن فضای همکاری بین پژوهشگران
- برقراری ارتباط مراکز صنعتی و تولیدی با مراکز تحقیقاتی
- نهادینه کردن پژوهش در سطح جامعه
آفت های تحقیق و پژوهش
- عدم نیازسنجی
- عدم پشتیبانی مالی از پژوهشگران
- اولویت ندادن به پژوهش های مورد نیاز